Monday, December 7, 2009

syakira.bukan.perempuan.melayu.terakhir?

cerita kali ini, kerja tetap semasa cuti semester. what I do during the break? i answer, simple. makan, tengok tv, tidur, bergayut, dating, ber “BLOG” hehe. dan apa lagi. hmm saya seorang gadis yang agak pemalas dan bukan pompuan melayu terakhir. yeker? errr. whatever. mengapa saya berkata begitu.



bukti 1


beberapa tahun dahulu, pada masa dahulu saya mengikut emak saya ke pasar yang bernama PASAR GUNUNG RAPAT. saya memang le tak tau langsung nak beli apa-apa kat situ so saya pun mengikut emak saya je. if u were there, u could see how awkwardly i acted because entering a market yang macam tu memang keJARANGan bagi saya.


EMAK : dik, bagi cabai kering 500gm.

PENJUAL : oraittt

SYAKIRA : nak buat apa, mak?

EMAK : cabai nak blend le.

tiba-tiba ada makcik dan anaknya datang membeli jugak. (sibuk je) she asked for onions. plus, i heard she asked her daughter like this

EMAK ORANG : cabai kering ada berapa lagi tinggal kat rumah?

ANAK ORANG : hmm ada lagi le mak. banyak.

tiba-tiba emak dan saya saling berpandangan. saya tersenyum. OMG. just imagine if my mom were to ask me that question, memang terkedu la lidah saya because i dont even know where she puts the cabai kering pon! teruknya aku!

EMAK : *smiling* kalau mak tanya awak mesti tak tau. cabai kering pun tak tau letak mana

SYAKIRA : hahahahaha






bukti 2

hmm pada raya puasa tahun 2008, saya bersama kakak-kakak ipar saya dan juga kakak saya dan juga anak-anak sedara saya sedang menolong emak di dapur. saya sepatutnya mempersiapkan diri saya dengan skills kehidupan di dapur. well, i reckon i should. SYAKIRA SEEKS A TUTOR FOR HER COOKING CLASS. the tutor must be my mom la. okay-okay enough. ha. saya berasa terkejut apabila emak menyuruh saya memotong bawang. well, i asked her whether she needeed my hands or not. faham tak yang saya ni memang baik sebab nak tolong mak kat dapur. ha! saya mendapat tugasan itu manakala anak sedara saya yang sulung (a 11-year-old girl at that time) mendapat tugasan menggunting cabai kering tu. saya berasa sangat kekok. melihat keKEKOKan saya dalam memotong bawang, err mengupas bawang, dia mengOFFER untuk mengambil alih tugasan saya itu.

LYSA : maksu, kita tukar la, lysa kupas bawang, maksu gunting cabai kering k? maksu ni potong pun tak tahu *giggling*

MAKSU SYAKIRA : ha? hahahahaha. bukan tak tahu,tak biasa. hahaha

what a shame! OMG. come on skills. come to me. come to me. i really need you. saya juga mempunyai impian untuk menjadi seperti chef wan. apa kejadahnya org pompuan tak tau masak. astghfirullah....



bukti 3

this is not the first time k, ini lah bukti ternyata. everytime i step into the kitchen, i could sense the deja vu. why i say so? the answer is:

SYAKIRA : mak, nak yaa tolong mak apa-apa tak? potong bawang ke..apa ke..

EMAK : hmm takpe le yaa. nanti lagi lambat pulak. awak potong slow. awak tolong letak pinggan, gelas kat atas meja. tunggu mak masak je le.

cant u see that because of this, i mean, this is the landmark cause! my mom doesnt allow me la, bukan saya taknak! OMG. how am i going to face my future mother-in-law. saya sangat risau. saya berasa malu jugak.

tolong kawan-kawan.

6 Comments:

At December 8, 2009 at 1:22 AM , Blogger syafiquéva said...

amoih~
pa susah~
jadikan martha stewart show tu sbg cerita faveret ang~
huauahauahau

 
At December 8, 2009 at 8:00 PM , Blogger syakirakhair said...

hahaha.
aku slalu tengok jamie oliver jer~ hehe(manyak songeh lak aku)

 
At December 11, 2009 at 11:42 PM , Blogger muhsin izhar said...

syakira is funny

 
At December 14, 2009 at 5:21 PM , Blogger [loveyourlife] said...

hehe syakira,
aku pun salu gak mngalami situasi sme cm ko. haha XD

 
At December 17, 2009 at 2:14 AM , Blogger Dol said...

This comment has been removed by the author.

 
At December 17, 2009 at 2:17 AM , Blogger Dol said...

haha..
first u should just observe how's ur mother cook! (at the same take a short note)
then when u r alone in ur house..
try to mimic ur mother cooking skill..
(curik2 masak..)
haha
then taste ur cooking..
is it as well as ur mother??!
keep trying n dun ever giv up..
:)

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home